Rustdag Aktau - Reisverslag uit Aktau, Kazachstan van Sander Elie - WaarBenJij.nu Rustdag Aktau - Reisverslag uit Aktau, Kazachstan van Sander Elie - WaarBenJij.nu

Rustdag Aktau

Door: Sander Stephan Joost

Blijf op de hoogte en volg Sander

27 Mei 2013 | Kazachstan, Aktau

Beste volgers,

Na een bizarre horrortrip hebben we gisteren na 20 uur rijden een afstand van 900 km afgelegd en afgelopen nacht Aktau bereikt. Het was een lange reisdag, met name omdat we 350 km over een van de slechtste wegen van de wereld moesten. Erger kan een weg echt niet meer worden en het was een goede test voor de auto. Op diverse stukken kwamen we in 1 uur niet verder dan 20 km. De auto heeft het redelijk doorstaan: alhoewel we minstens 1 lekke band hadden verwacht, bleven deze heel (onder de auto zitten nog 2 originele en poreuze banden uit 1996). De enige schade bestond uit een verbogen velg door de vele kuilen die we niet altijd konden ontwijken en de bevestiging van de uitlaat was afgebroken aan de achterkant waardoor deze bij iedere hobbel de grond raakte. Deze hebben we met tieraps weer vastgezet. De Audi was een grote zandbak van binnen en van buiten en deze hebben we in de Carwash helemaal met de hand laten wassen en nu straalt ie weer als een zonnetje. We hebben nu een rustdag in Aktau die we verder gebruiken om een beetje bij te komen, zo'n 5000 km van huis aan de Kaspische Zee. Vanaf nu hebben we kortere reisdagen en begint de vakantie pas echt. We zijn nu bij de landen aangekomen die we graag uitgebreid willen bezoeken.
Vanavond na het eten rijden we richting de grens met Turkmenistan zodat we morgenvroeg bij het opengaan vd grens als een van de eersten kunnen passeren. De meeste grenzen zijn hier nl. alleen open tijdens kantooruren. Het wordt dus weer wildkamperen o.i.d. Deze bureaucratische grenspost kan wel 5 uur in beslag nemen ondanks dat het zo ongeveer de rustigste en eenzaamste grenspost van Azië is. We zitten nu trouwens officieel in Azië. Aangezien Turkmenistan na Noord-Korea het meest gesloten land ter wereld is, is het de vraag of we gebruik kunnen maken van telefoon en Internet tijdens de 5 dagen die we dit land doorkruisen. Het kan zijn dat jullie een paar dagen niets van ons horen, dat ligt dan niet aan ons! We melden ons weer zo snel als dat mogelijk is. Groetjes van ons 3!

• 27 Mei 2013 - 16:51

Ine Haenen:

Geniet van jullie rustdag en we hopen snel weer van jullie te horen.

• 27 Mei 2013 - 19:09

Jo Deriks:

Die kilometerstand moet je maar over zetten op mijn auto dan krijg ik weer een nieuwe!! Jo.

• 28 Mei 2013 - 00:25

Gemma Elie:

Jullie hadden beter een kameel kunnen huren om over die gatenkaas te rijden; zo en nu wat meer relaxen tijdens jullie vakantie! Fijn om te horen! Prettige reis verder en veel kusjes xxx