Turkmenistan Deel 2 - Reisverslag uit Darvaza, Turkmenistan van Sander Elie - WaarBenJij.nu Turkmenistan Deel 2 - Reisverslag uit Darvaza, Turkmenistan van Sander Elie - WaarBenJij.nu

Turkmenistan Deel 2

Door: Sander, Stephan, Joost

Blijf op de hoogte en volg Sander

03 Juni 2013 | Turkmenistan, Darvaza

Vanuit Asgabat zijn we doorgereden naar de gaskrater van Darvaza. Hier hebben we de auto aan de doorgaande weg geparkeerd en zijn we rond middernacht met zijn 3-en te voet de woestijn ingetrokken, richting het licht van de krater. Het was een vermoeiende wandeling van bijna 2 uur door het mulle zand waarbij de krater maar niet dichterbij leek te komen. Maar gelukkig werd geduld beloond en kregen we na 2 uur waar we voor gekomen waren. Vanaf een zandduin zagen we dan de beroemde krater liggen die al sinds 1971 onafgebroken brandt. Het was een mooi gezicht: een grote vuurzee, grote hitte en doordringende zwavelgeuren. De krater heeft een doorsnee van 60 m en is 20 m diep en is ontstaan na mislukte gasboringen in 1971 waarbij een onderliggende gasgrot instortte. Toen heeft men de krater in brand gestoken, in de hoop dat die na een paar uur of dagen wel uitgebrand zou zijn. Niets bleek minder waar: de krater brandt reeds 42 jaar!! Na het maken van onze nachtfoto's hebben we de tenten bij de krater opgezet en zijn we gaan slapen. We waren de enigen, beter kon niet! ;-) De volgende ochtend werden we wakker door de zengende hitte en zijn we weer teruggelopen naar de auto met behulp van Joosts' GPS-gadgets op zijn telefoon! :p Dit was nu extra zwaar door de hete zon. Vervolgens zijn we over een slechte weg doorgereden naar de grens met Oezbekistan via de Noord-Turkmeense plaats Köneürgenç. Hier was niet veel te zien op enkele oude bouwwerken na. Verder was het een armoedig plaatsje. Op tijd bereikten we de grens die om 18 uur sloot. Ons 5-daags transitvisum was namelijk afgelopen om 18 uur en we arriveerden om 16.50 uur. Soepele grensovergang die 2 uur duurde. Vooral aan de Oezbeekse zijde werd alle bagage grondig doorzocht.

Tot gauw!

• 03 Juni 2013 - 10:22

Ine Haenen:

alweer zo,n super verhaal. Wat jullie allemaal niet meemaken!!! :-)

• 03 Juni 2013 - 10:22

Ine Haenen:

alweer zo,n super verhaal. Wat jullie allemaal niet meemaken!!! :-)

• 03 Juni 2013 - 11:29

Sander Elie:

Mensen, we hebben zonet ook nog foto's toegevoegd aan "Reisverslag Turkmenistan Deel 1". Neem een kijkje!

• 03 Juni 2013 - 19:32

Gemma Elie:

Dag avonturiers, wat leuk dat jullie zo vaak en zo uitgebreid van jullie laten horen. Wij beleven die adembenemende tocht helemaal met jullie mee vanaf onze eigen achtertuin. Geweldig! Daar kunnen geen ansichtkaarten tegen op! Grt xxx