Turkmenistan - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Sander Elie - WaarBenJij.nu Turkmenistan - Reisverslag uit Asjchabad, Turkmenistan van Sander Elie - WaarBenJij.nu

Turkmenistan

Door: Sander, Stephan, Joost

Blijf op de hoogte en volg Sander

31 Mei 2013 | Turkmenistan, Asjchabad

Hallo lieve volgers,

Hierbij een onverwachte vakantiegroet vanuit de hete, prachtige en erg aparte hoofdstad van Turkmenistan: Asgabat! Onverwacht omdat het volgens verschillende bronnen niet of lastig mogelijk zou zijn om vanuit dit land te communiceren met het buitenland. Dit valt vooralsnog mee, al lijkt het er wel op dat smsjes niet of met flinke vertraging verstuurd worden. Het is geen geheim dat de Turkmeense staat sms-, telefoon- en internetverkeer controleert en dat vele sites en sociale media normaal gesproken geblokkeerd zijn. We zitten nu in een internetcafe van de staat; alle internetcafes worden door de staat (gecontroleerd) gerund. Dus wie weet worden we tijdens het typen van dit bericht..................... :p

Sinds dinsdag zijn we in dit zeer gesloten maar, eenmaal de grens gepasseerd, erg vriendelijke en bijzondere land. We zijn vanuit Kazachstan over een grotendeels dramatisch slechte weg Turkmenistan binnengereisd. Alles tezamen kostte het ons ruim 4 uur om de Kazachstaanse- en Turkmeense grensposten te passeren. Alles werd zeer uitvoerig gecontroleerd en we moesten de nodige papieren en documenten invullen en dollars achterlaten. De beambten waren gelukkig heel vriendelijk en behulpzaam en ze spraken gebrekkig Engels. Eenmaal in Turkmenistan werden de wegen nog veel slechter en hebben we de eerste uren niet sneller dan 10 km/h kunnen rijden. Ook stuitten we onderweg nog op een vliegtuigwrak vol kogelgaten. We konden het natuurlijk niet nalaten om even rond te snuffelen. Na een zeer lange autorit (over een afstand van slechts ca. 300 km) kwamen we vermoeid maar vol goede zin aan in de Turkmeense bad- en havenplaats Turkmenbasy. Hier zijn we eerst een hapje gaan eten in een erg gezellig restaurant. Het lokale eten smaakte erg goed. Daarna naar een erg luxe hotel gereden waar we voor een appel een ei 2 grote kamers geboekt hebben. De volgende dag zijn we, na eerst Turkmenbasy bezocht te hebben, uitgerust doorgereisd naar Balkanabat over een zeer goede weg voor de verandering (een verademing!). Hier was niets te beleven en er zijn geen toeristische attracties dus na het eten zijn we ook al een stuk doorgereden naar de hoofdstad Asgabat. Dit ging weer over een erg slechte weg en hoewel we over het algemeen 90% van de gaten, kuilen, kraters en hobbels weten te ontwijken, kostte het ons deze keer een lekke band, een gebroken veer en een kapotte schokdemper. 6000 km geen problemen en nu alles in een keer. Dezelfde dag bij aankomst in Asgabat (gister, donderdag) zijn we bij de eerste de beste garage (officiele Toyota- en Lexus dealer) aangegaan om advies te vragen om het euvel z.s.m. te verhelpen. Wij maken deze reis echter met een Audi en normaal gesproken repareren ze alleen Toyota's, maar omdat we toeristen waren en omdat ze wilden dat we onze reis gewoon nog dezelfde dag konden vervolgen, hebben ze alles uit de kast getrokken om ons toch te helpen. Met een busje zijn ze tot 2 keer toe met 2 man personeel de stad doorgereden voor onderdelen en na 6 uur hadden we een originele Volkswagen schokdemper met toebehoren. De nieuwe veer paste niet en dus hebben ze de originele (gebroken) veer op een zeer professionele manier gelast. Verbazingwekkend maar waar: na een hele middag regelen en werken was de totale prijs die we moesten betalen bij de garage slechts $ 30,- incl. benzinekosten. Ze wilden ons zelfs nog een korting van $ 10,- geven zodat we maar $ 20,- zouden hoeven betalen maar dat ging ons echt te ver en na enig aandringen namen ze de welverdiende $ 30,- aan. In de winkel waar de onderdelen vandaan kwamen (nieuwe!) moesten we $ 70,- afrekenen. De auto loopt weer als een zonnetje en volgens de garage kunnen we Tadzjikistan er gemakkelijk mee bereiken. En daar zijn we van overtuigd. 's Avonds genoten van Asgabat en vandaag weer de hele dag... Vannacht weer lekker wildgekampeerd net buiten de hoofdstad. Straks rijden we door naar Darvaza waar we een van de topattracties van Turkmenistan gaan bewonderen: de gaskrater (zie google voor meer info en foto's en zie de profielfoto van deze site)!! Jullie horen weer van ons vanuit Oezbekistan! Ouders, maak jullie vooral geen zorgen: het is hier FANTASTISCH!! ;-)

• 31 Mei 2013 - 12:16

Sander Elie:

Asgabat (waar we nu zijn) ligt trouwens tegen de grens met Iran aan. Bij de gaskrater gaan we ook wildkamperen. Op gepaste afstand van de krater uiteraard... :p Dat is gebruikelijk en we zullen wsl dan ook niet de enigen zijn aldaar!

• 31 Mei 2013 - 16:31

Jo.:

Wat een verhaal dit is mooi om in te binden .groetjes Truus en Jo.

• 31 Mei 2013 - 19:06

T.hameleers:

Beste reizigers,

Het is 31 mei, 19.00u.

Ongelooflijk de vriendelijkheid van de mensen die jullie tegen komen. Hoe is het weer?

Groetjes Tiny.

• 31 Mei 2013 - 19:51

Gemma Elie:

Heel blij weer van jullie te horen en een prachtig verhaal dat je neergeschreven hebt! Wanneer ga je deze "bestseller" uitgeven? Goed dat de reparatie zo ver van huis op zo'n super klantvriendelijke manier heeft plaats gevonden. Ik zie weer uit naar het vervolgverhaal! Kusjes xxx

• 31 Mei 2013 - 20:30

Peter-Paul Verkoeijen:

Nou Stephan en vrienden,

Dat klinkt inderdaad als een soort sprookje! Goed om te horen dat vriendelijkheid je ook ver brengt. Veel sterkte met het vervolg van deze mooie reis.

Peter-Paul

• 01 Juni 2013 - 22:34

Sylvia Stevens:

Hallo musketiers! Ik lees het al..... het gaat goed met jullie! Heerlijk om de reisverslagen te lezen, en voor jullie natuurlijk heerlijk om mee maken!! Dat was volgens mij ook de bedoeling van deze avontuurlijke vakantiereis! Ga gewoon door met rijden, alles bezichtigen en vooral met genieten!!! Groetjes van alle mensen en dieren uit GaiaZOO! En van Truus.....

• 03 Juni 2013 - 11:30

Sander Elie:

Mensen, we hebben zonet ook nog foto's toegevoegd aan dit reisverslag (Turkmenistan deel 1). Neem een kijkje!